tirsdag 20. august 2013

Pestokylling i ovn ala Helsefrøken


God kveld i stuen! Helsefrøken haster innom før jobb for å tipse om en ny hverdagsfavoritt! Forresten, så synes jeg denne var såpass god at du kan godt velge den til fest også. Enkel var den og, i tillegg til at den selvfølgelig er sunn som bare det!

Til to vokse og to barn (ca) trenger du:

4 stk kyllingfilet
1 gul paprika
1/2 grønn squash
1/2 bunt brokkoli
Fullkorn taglitelle
Fersk timian
Tomat
Olivenolje
Himalayasalt og sort pepper

Til pestoen trenger du:

1 stk fersk basilikum
2 fedd hvitløk
1 dl revet parmasan
100 g pinjekjerner
1-1/2 dl olivenolje
Himalayasalt og sort pepper

Alt kjøres i en blender.

Kutt grønnsakene i ønsket størrelse og legg i ildfast form. Rens kyllingfiletene ( jeg mener dette er et must) og legg de over grønnsakene. Hell litt olivenolje over og bland godt. Kyllingfiletene krydres med litt salt og pepper før du strør over et lag med pesto og litt timian på toppen. Inn i ovnen på ca 220 grader i 40 min. Vår ovn er litt spesiell, så det kan være lurt å ha et øye med på kyllingen når du gjør det hjemme.

Mens kyllingen stekes i ovnen, koker du taglitelle. Rør inn pesto i taglitellen når den er ferdig. Jeg tok også litt pesto over kyllingen når den var ferdig i ovnen. Det gjorde prikken over ien for min del.

Servér din familie eller dine venner:)

- Helsefrøken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar