torsdag 29. august 2013

Pizzabunn ala Helsefrøken


For en tid tilbake fikk jeg en forespørsel på om jeg kunne lage en sunn pizzabunn. "Og ikke bare en med grovt mel liksom"

Helsefrøken tok utfordringen og i dag kommer oppskriften ut til dere. Jeg har hentet inspirasjon på nettet, men funnet opp en som er min helt egen. Vi kaller den like så godt Pizzabunn ala Helsefrøken.

Til en vanlig pizza trenger du:

1,25 dl grovt sammalt rug
1,25 dl speltmel
0,75 dl havregryn
0,5  dl linfrø
0,5  dl solsikkekjerner
1/2  pk tørrgjør
1-2  krm himalayasalt
2    ss olivenolje
2,5  dl lunket vann

Jeg eltet alt sammen i en bakebolle, så må du se om du kanskje må spe på litt til mel. Eventuelt holde igjen litt av det du har og bruke det til eltingen. Når deigen er smidig og fin, setter du den til heving på et varmt sted (jeg bruker i grunn bare å sette den på badet med et kjøkkenhåndkle over). Etter ca 30 min er den good to go.

Noen grove deiger synes jeg blir litt klebrige når jeg skal kjevle de ut. Dette vet jeg ikke hvorfor skjer, men muligens noe jeg gjør galt. Uansett så løste dette seg veldig greit i dag. Jeg la bare deigen på et bakepapir på stekeplaten og kjevlet den ut der. Perfekt! Da slapp jeg nemlig å forflytte den rundt. Vi fylte pizzaen med det vi ønsket som i dag enkelt nok bare var tomatsaus, karbonadedeig og paprika. Inn i ovnen på nederste rille, 225 grader i ca 12-15 minutter.

Gjett om mor var nervøs for hvordan smaken ble mottatt av to svært så sultne mager rundt bordet.

Stillhet. Så påfyll. Yes! den sunne pizzabunnen falt i smak:)


Det smaker forresten meget godt med ruccola på toppen av pizza. Anbefales!

For de av dere som lurer på om jeg tullet med at siden skal oppgraderes med eget domene, gjorde jeg ikke det. Ting tar dessverre litt lenger tid enn først antatt, men snart er det i boks!

Ønsker dere en fin kveld videre.

- Helsefrøken



2 kommentarer:

  1. Anonym21:26:00

    Yey!! Skal prøves! Tusen takk vibba :-):-) klem christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig Christina! Håper det faller i smak hos dere begge to:)

      Slett