onsdag 3. april 2013

Hverdagsfavoritt

Etter at jeg selv ble mamma for snart 2 år siden, har jeg fått øyne opp for hjemmelaget mat. Det tar kortere tid å lage enn hva mange tror, det gjelder bare å vite hva man skal lage og at man har ingrediensene i hus. Personlig syns jeg hjemmelaget mat smaker bedre, i tillegg har man full kontroll på hva maten inneholder og slipper all unødvendig salt og sukker.

En favoritt for både store og små her i huset er hjemmelaget fiskegrateng. Jeg kan ikke skryte på meg egen oppskrift her, men bruker Ingrid Espelid Hovig sin fra "Den rutete kokeboken". Dog bytter jeg ut hvetemel med grovt sammalt mel og bruker utelukkende skummeltmelk. Oppskriften er enkel og rask å lage, du trenger:


  • 50 g smør
  • 3 egg
  • 3 dl melk
  • 1 1/2 dl mel
  • 400 g rå fisk etter eget ønske
  • fullkornpasta
  • salt, pepper og muskatnøtt etter smak
  • strøkavring
                                                      
Kok pasta.
Smelt smør før du blander inn mel og melk



Skill eggene. Bland eggeplommene og fisken (jeg bruker som regel torsk) i den lett avkjølte sausen. Stivpisk eggehvittene og bland de forsiktig i når blandingen har avkjølt seg litt. Rør godt rundt, krydre etter smak.








Når pastaen er ferdig kokt, tilsetter du også denne i blandingen. Finn frem en form, pensle med litt olje og hell blandingen oppi. Strø med kavring eller revet ost. Gratengen skal stekes på 200 grader i ca 40 min. Serveres med ønsket garnityr.



Har man liten tid før middagen skal serveres, er det en god ide å lage retten kvelden før og la den stå kjølig over natten. Når du kommer hjem fra jobb neste dag er det bare å sette gratengen i ovnen. Mens den stekes kan man koke opp det man ønsker av grønnsaker og dekke bordet. En drøy halvtime senere kan maten serveres.




Enklere blir det ikke, velbekomme!

- Vibeke






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar