tirsdag 27. august 2013

Pesto besto´


I dag hadde Helsefrøken tenkt til å briljere med en nydelig kyllingsuppe på bloggen. Dessverre gikk det ikke helt etter planen og den planlagte nydelige suppen smakte mindre godt og får dessverre(?) ikke spalteplass på bloggen. Sånn er det enkelte ganger. Bedre lykke neste gang, så tipper jeg kyllingsuppen snart er i boks!

Tirsdagstipset får heller bli med Helsefrøkens hjemmelagde pesto. Jeg skulle ønske jeg hadde min helt egen oppskrift her, men følger en sunn og god oppskrift fra helsekokeboken. Pesto har jeg fått øynene opp for siste par årene og bruker det i en rekke sammenhenger. Spesielt godt er det dog til pasta og kylling.

Jeg lager min egen pesto av tre grunner. For det første synes jeg frisk basilikum lukter så godt at jeg blir glad bare av å få det i hus. For det andre synes jeg det smaker bedre og for det tredje har jeg kontroll på hva den inneholder. Kjøpepesto inneholder til eksempel casewnøtter, noe helsefrøken ikke spiser. Jeg har vært allergisk mot nøtter så lenge jeg har levd nærmest og kan ikke huske sist jeg spise en nøtt. Når jeg lager pestoen selv, bruker jeg i stedet pinjekjerner.


Jeg pleier også å lage en litt stor porsjon, slik at jeg kan ha det på krukke og bruke det igjen ved senere anledninger.

Å lage pesto er enkelt og fort gjort. Du trenger

1 stk potte frisk basilikum
2 fedd hvitlø
100 g pinjekjerner
0,5 - 1 dl olivenolje
1 dl revet parmasanost
Himalayasalt og pepper etter smak

Alt blandes og kjøres i en blender eller i en kjøkkenmaskin. Nyyyyyt:)

Nå er det crossfit på min timeplan før jobben kaller.

Have to hurry on´

- Helsefrøken

2 kommentarer: