mandag 12. august 2013

Gi ovnsbakt torsk en sjanse!


Uken er i gang og det kjennes i grunn ganske så godt! Helsefrøken har tre dager igjen med ferie før det braker løs på torsdag med studiestart og jobbehelg. Jeg innrømmer gledelig at studiestarten nå ikke vil være i nærheten av hva den var da jeg først begynte å studere i 2004 (wæææ, tiden flyr), men det skal uansett bli godt å treffe klassen igjen etter en lang sommerferie. Dette året vil bli mitt hittil viktigste år, så det skal bli godt å få tatt tak i det.

Jeg kom på i dag at det var lenge siden jeg hadde kommet med et middagstips til dere. Flaks at maten i dag var så god at den er verdt å anbefale her på bloggen. På menyen i dag stod ovnsbakt torsk med brokkoli og ristede søtpoteter.

Til to vokse og ett barn trenger du:

400 g skinn og benfri torsk
2-3 søtpoter
1/2 bunt brokkoli
1 ts tørket timian
Olivenolje
Husets fiskekrydder
Noen kvister frisk timian

Torsken skjæres i passe store deler og legges i en ildfast form. Kutt frisk timian og legg på toppen samt ønsket mengde med Husets fiskekrydder (eller annet fiskekrydder). Bakes i ovnen på 200 grader i ca 20 min. La filetene "hvile" under foile i 2-3 minutter før du serverer.

Skrell og kutt søtpotetene i strimler. Legg de i en ildfast form. Hell over litt olivenolje, en ts tørket timian, (maldonsalt og pepper etter eget ønske). Kutt deretter litt frisk timian og bland alt sammen. Potetene skal stekes i ovnen på 225 grader i ca 30 minutter.

Brokkoli kokes/dampes i 3-5 minutter.

Håper det smaker, bon appetitt:)

- Helsefrøken


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar