søndag 4. august 2013

Bursdagsfeiring og ny ukemeny!


Å der ramlet helsefrøken ned i sofaen etter en laaaang, men fantastisk fin dag! Vi leker ikke bursdag i byen og har regelrett holdt på i hele dag. Tenk at det har gått 2 år siden min datter kom til verden. En kan virkelig lure på hvor tiden blir av..

Helsefrøken er tilhenger av utskeielser på dager som dette. Det fantes ikke mange sunne innslag på dagens serveringsbord, men jeg klarte allikevel å lure inn noen bær til forett. Dette gjorde jeg kun fordi bær har vist seg å være en stor favoritt i sommer. Jeg mener barn må få servert is og kaker når de er i bursdager, så lenge en faller tilbake til rutinene når hverdagen kommer. Det er sånn det er her i huset. Potetskruer (min datters store favoritt) er veldig tillat på lørdag, men ikke på mandag og andre ukedager. På denne måten skaper en forutsigbarhet for ungene samtidig som en setter nødvendige grenser.

I morgen er den store "kom deg tilbake i hverdagsmodus" her i huset med alle de nødvendigheten det medfølger. Jeg nevner eksemplelvis å lage en stor porsjon med helsefrøkens granola som du finner oppskrift på HER! Storhandel på butikken for å fylle opp skapene med masse sunne godbiter samt skrive ukeliste for middagene som skal serveres denne uken. Jeg innrømmer gledelig at det skal bli godt å komme tilbake til hverdagen etter flere uker med sommerferie. Jeg trives nå best med våre rutiner av den enkle grunn at det fungerer ganske så bra. Jeg gleder meg også til struktur rundt måltidene da jeg føler dette har falt litt bort siste par ukene. Ukens middagsmeny blir som følger:

Mandag: Laksewok
Tirsdag: Pai
Onsdag: Hjemmelagde fiskeburgere
Torsdag: Spagetti og kjøttboller
Fredag: Scampisalat
Lørdag: Innbakte pøler
Søndag: Grillet strømtorsk med ovnsbakte grønnsaker

Ellers skal min datter begynne i ny barnehage i morgen. Hun må her (til forskjell fra den forrige) ha med to nistepakker. Helsefrøken har kjøpt inn en dobbel matboks og er klar for å bli "nistepakkesmørerfrøken". En gang i uken tenkte jeg å tipse om hva du kan velge å ha med i matboksen, hvis dere som oss også må lage!

Hva tenker dere om det?

Nå er det sofaen for en sliten mor. God kveld til alle:)

- Helsefrøken


9 kommentarer:

  1. Anonym23:03:00

    Har datter som begynner i barnehage nå, og tar svært gjerne imot sunne matpakketips, gjern litt utenom den tradisjonelle brødblingsen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Lykke til med barnehagestart anonym:)

      Slett
  2. Anonym23:26:00

    Du kan jo ta med sushi til den håpefulle. Da kan du både vise at du er en god og trendy mamma.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe! Ja kanskje det anonym:)

      Slett
  3. Anonym23:37:00

    Her er vi også veldig glad for tips til nistepakka:-) må takke deg for en super blogg. Leser nesten hver dag og det er flere av dine oppskrifter som har blitt favoritter her i huset. Bloggen motiverer og nå går jeg 1078 trinn i vikersunbakken flere ganger i uka. Stor takk til deg Vibeke. Hilsen Marthe fra danselinja;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy Marthe!!! Nå ble jeg glad:) Håper du og din familie har det bra? Stor klem

      Slett
  4. Anonym12:06:00

    Vi har det bra. Hektisk hverdag med to små gutter. Hvis du har en oppskrift på mislinar med youghurt som er sunn blir jeg glad. Søtt er min store svakhet.;-) greit med noen sunne snack:-) har anbefalt bloggen din til flere. Den er knall god å ha.

    SvarSlett
  5. Anonym12:07:00

    Muslibar skulle det stå;-)

    SvarSlett
  6. Hehe! Godt å høre. Har faktisk en veldig god oppskrift på müslibar! Skal poste den en av dagene. Hyggelig med god reklame Marthe:)

    SvarSlett