tirsdag 23. juli 2013

Uten vann duger ikke helten det grann!


Vi nyter svært så late dager for tiden. Ute med båten og trekker inn frisk sjøluft, bader og soler oss. I dag hørte helsefrøken noen rykter om dårlig vær i vente, så følte vi måtte nyte det ekstra godt akkurat i dag. Jeg må bare igjen få si at vi er heldige som bor så nærme sjø og saltvann! Gjør jo underverker for kropp og sinn å bade! Husk bare på å smøre kroppen godt inn med body lotion, slik at ikke saltvannet tørker deg helt ut!

Apropo tørke ut, så tenkte jeg i dag å tipse dere om ett av mine aller viktigste tips. Drikk vann! Det er den eneste tørstedrikken som finnes og særs viktig å drikke i varmen, slik at en unngår både hodepine og dehydrering. Vann fører dessuten til økt forbrenning!

Jeg elsker vann og drikker det stort sett hele tiden. Hvis du derimot ikke finner at vann er den store favoritten, kan helsefrøken tipse om enkle grep en kan gjøre for at vann smaker litt bedre eller bare for at du skal drikke litt mer av det:

  • Sørg for å drikke vannet iskaldt. Ha gjerne flere flasker stående i kjøleskapet med vann, slik at det alltid er iskaldt når du henter frem en flaske. Husk bare på å fyll flaska når du har drukket den opp og sett tilbake!
  • Tilsett smak til vannet. Her er det i grunn bare fantasien som setter en stopper, men mine favoritter er uten tvil sitronskiver, limebåter/eller agurk, appelsins- og grapefruktskiver. 
  • Bruk isbiter, gjerne med noe i. Dette både for smakstilsetning, men det gjør også at vannet ser litt mer innbydende å drikke. Mine favoritter er blåbær, mynteblad, bringebær og rips.
  • Ha alltid vann i flaske. Da er det mye lettere å huske på å drikke det enten du er hjemme eller på farten. Fyll opp når det blir tomt.
  • Husk å spise masse melon! Inneholder ca 91% vann og kan være en fin erstatning til annet knask på stranda i sommervarmen.
Sist, men ikke minst føler jeg det er viktig å påpeke at kroppen trenger ca 2,5 liter vann hver eneste dag. Svetter du mye, må du fylle på enda mer! Prøv å tenk at den gylne regelen i grunn er at du aldri skal være tørst og at urinen skal være blank. 

Først da er du i boks!

- Helsefrøken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar