torsdag 25. juli 2013

Helsefrøken trener smart med kettlebells!

Yoho! Her er jeg! Ingen oppdatering i går grunnet strålende vær! Var ute hele dagen, først på båttur deretter på middag og tjas og fjas med gode venner. Det er viktig å hygge seg de ganger man har anledning til det og spesielt er det hyggelig når alle har fri! Det er helsefremmende å kose seg, men alt med måte;)

Treningen har de siste dagene måtte vike til fordel for slaraffenliv på vannet. Men, i dag kjente jeg at jeg godt kunne "ta i ett tak". Det passet meg ypperlig å kjøre en styrkeøkt i hagen. Dessuten kom jeg på at jeg tidligere har blitt spurt om jeg ikke kan vise noen av de øvelsene jeg gjør! Vanligvis har jeg forskjellig "sett" av øvelser fra gang til gang. Dette gjør jeg for at jeg ikke skal bli så fort lei og dermed har lettere for å opprettholde styrketreningen. Jeg har aldri vært fan av apparattrening av den enkle grunn at trening kun med din egen kroppsvekt er vel så bra, evt med manualer og/eller strikker en kan bruke til. På denne måten må jeg heller ikke dra meg på treningssenter og kan gjennomføre øvelsene hvor som helst og når som helst.

Det jeg derimot har fått dilla på er Kettlebells. En liten stund siden jeg kjøte min nå, men har på ingen måter gått lei. Kettlebell er en jernkule med håndtak brukt for å gjøre ballistiske øvelser som kombinerer det kardiovaskulære (kondisjon) med styrke og fleksibilitet. Kettlebell får du kjøpt i alle sportsbutikker og det er flere forskjellige vektalternativer. I dag kan jeg vise dere de øvelsene jeg vanligvis utfører når jeg bruker den. Jeg bruker vanligvis å kjøre 30-40 minutter styrke og kjører 3 runder med 12-15 repetisjoner.

Drag til haken. En fin øvelse for midtre del av skulder samt øvre del av rygg. Hold i kettlebell og trekk armene opp mot haken mens armene føres ut fra kroppen. Hold igjen på vei ned slik at muskelen jobber  i begge retninger





Two arm tricep extention. En perfekt øvelse for å bygge muskler på underarmene. Ikke la albuene sprike utover, da oppnår en ikke fullt ut resultat fordi du ikke belaster tricepsmuskelen tilstrekkelig.




Knebøy. En av de beste øvelsene for underkroppen! Trener hovedsakelig lår og rompe.



Kettlebellsving. Bra for ledd, korsrygg, knær og skuldre.



Utfall. Trener hovedsaklig lår og rompe. Husk at knærne ikke skal over tærne!




Jeg anbefaler gladelig å kjøpe en kettlebell, men husk at alle disse øvelsene fint også kan gjøres uten! Denne formen for trening er enkel, billig og effektiv. Hvorfor ikke prøve?

Husk, det enkle er ofte det beste!

- Helsefrøken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar