tirsdag 25. juni 2013

Snart på med forskerbrillene...

Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg så å si har tatt fullstendig ferie fra skolearbeid om dagen. Har jo fri, dvs fri fra undervisning. Egentlig har jeg en hel haug med ting som må gjøres før siste året setter inn for fullt i august!

For de av dere som ikke har fått det med seg, studerer jeg altså master i folkehelsevitenskap ved Universitet i Agder. Nå er jeg akkurat kommet meg gjennom første året og går fra august av i gang med min masteroppgave. Selve studiet folkehelsevitenskap hadde jeg hatt i tankene en stund før jeg søkte. Jeg lot meg inspirere av min kjære søster og søkte til slutt i fjor våres! Jeg kjente meg utrolig motivert og visste at dette var noe som kom til å fungere, selv om det til tider ville bli hektisk. Å studere hvordan helsen er utbredt i landet, se på helseforskjeller mellom ulike grupper i samfunnet, se hvordan strukturene i samfunnet påvirker helsen vår osv, finner jeg meget interessant. Kanskje er jeg en liten helsenerd, men i mine øyne er helsen det viktisgte vi har og derfor meget viktig å ta vare på!

Jeg jobber på psykiatrisk avdeling og er opptatt av at fysisk og psykisk helse hører sammen. Det kommer kanskje ikke som noen kjempe overraskelse at masteroppgaven min skal omhandle dette temaet.

Oppgaven blir omfattende, men i korte trekk vil jeg blant annet se på i hvilken grad og på hvilken måte fysisk aktivitet innlemmes som del av behandlingstilbudet til alvorlig psykisk syke i spesialisthelsetjenesten. Jeg skal reise opp til Trondheim og St Olavs Hospital, for å foreta intervju av helsepersonell som jobber ved landets eneste (!!) treningsklinikk tilknyttet psykiatrisk avdeling.

Alt er planlagt, jeg venter bare på de siste formalia, så reiser helsefrøken avgårde. Det ville vel være en underdrivelse å si at jeg gleder meg til dette!

Jeg forventer vel ikke akkurat å forandre verden med oppgaven min, men syns det er viktig å sette søkelyset på et tema som kanskje ikke er prioritert så høyt som jeg mener det burde være.

Uansett blir det spennende å komme i gang. Derfor er det nå på høy tid å stupe ned i bøkene mine, på jakt etter de beste spørsmålene å stille!

Tror jeg må ha meg en kaffe.

God kveld til alle:)

- Helsefrøken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar