onsdag 26. juni 2013

6 enkle tips og råd for et sunnere liv


En meget vanlig situasjon, som jeg har vært vitne til flere ganger i butikken, er at folk ikke har planlagt hva de skal kjøpe inn og derfor tar det første og beste de finner. Dette er enten usunne valg som går fort å varme opp og/ eller mye sukkerholdige varer. Sett av tid til å planlegge innkjøpene dine. Dette er både mer økonomisk da du unngår unødvendige kjøp, samt tidsbesparende ved at du ikke trenger å fly på butikken hver dag! Vinn vinn situasjon:)

I går fikk jeg en mail av ei jente som ønsket tips og råd i forbindelse med livsstilendring. Jeg må igjen påpeke at jeg verken er ernæringsfysiolog eller kostholdsguru, men noe har jeg lært og erfart gjennom flere år med interesse for faget. Det gjelder å sette av tid til å finne ut hvilke valg som er viktige for deg, dessuten finne frem til et levesett som du er komfortabel med. Hvis ikke, kommer det nok dessverre ikke å fungere i lengden. Mener nå i hvertfall jeg.

Uansett, noen enkle og generelle råd kan jeg gi ift kosthold:

  • Fyll opp skapene/fryseren med blant annet disse produktene: quinoa, fullkornpasta, sammalt speltmel, havregryn, linfrø, solsikkekjerner, sesamfrø, gresskarkjerner, mandler, oliven- og rapsolje, naturell yogurt, mager kesam, magre kjøttprodukter, lime, brokkoli, squash, egg, karbonadedeig, kyllingfilet, fisk, spinat og bær.
  • Lær deg å lese innholdsdeklarasjonen. Da unngår du å plukke med deg produkter du ikke har godt av. Vær obs på innhold av sukker og mettet fett! Den råvaren som står først er den det er mest av, og den som står sist er den det er minst av.
  • Ha alltid med nistepakke på jobb eller skole. Da sparer du for det første penger og du har full kontroll på hva maten du putter i deg inneholder. Et supert tips her er å ta med restene fra middagen dagen i forveien.
  • Drikk vann. Dette får jeg ikke sagt nok ganger. Det er kommer så mange forskjellige vanndrikker på markedet at en kan bli surrete av mindre. Disse inneholder stort sett en del sukker og mitt tips er i stedet å ha med vann fra kranen i en flaske. Si til deg selv at du skal drikke minst 2 i løpet av en arbeidsdag. Da får du i tillegg minket på kaffeforbruket;)
  • Drikk te. Selv prøver jeg å holde kaffedrikkingen til dagtid. På kvelden pleier jeg å drikke en kopp te. Finn frem til din favoritt, gjerne i en helsekostbutikk. Grønn te er å foretrekke.
  • La det aldri gå mer enn 3-4 timer mellom et måltid
Når det er sagt kjenner jeg at jeg er sulten. Må ha kveldsmat før jeg stuper i seng. 3 rugsprø med kokt egg samt en kopp te. Ikke veldig fancy, men det er heller ikke poenget. Poenget er å bli mett og å gi kroppen næring som varer gjennom en hel natt. 

Det enkle er ofte det beste spør du meg.

- Helsefrøken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar