mandag 24. juni 2013

Laksepai!


Jeg elsker laks og jeg elsker pai. Hvorfor ikke kombinere disse to?

Prøvde meg i dag på en ny oppskrift, laksepai med spinat og brokkoli. Jeg lot meg inspirere av en oppskrift jeg fant i Helsekokeboken, men lagde min egen vri på den! Godt smakte det i alle fall, hos både liten og stor rundt middagsbordet.

Oppskrift på både paibunn og paifyll har du her:

Paibunn:

2 dl speltmel, jeg brukte finmalt økologisk (kjøpes på helsekost)

100 g smør
2 ss vann

Arbeid først alt sammen til en smidig deig. La deigen hvile i kjøleskap i 15 minutter. Sett stekeovnen på 225 grader.

Trykk deigen ut i en paiform. Prikk bunnen med en gaffel og stek på nederste rille i ca 15 minutter.


Paifyll:

100 g brokkoli
50 g bladspinat
4 stk laksefileter a 125 g
3 egg
2 dl melk (blir også veldig godt med cottage cheese)
1/2 dl hakket frisk dill
50 g solsikkekjerner
Maldonsalt og pepper

Kutt brokkoli i mindre buketter og skjær laksen i terninger, fordel i paibunnen. Bland bladspinaten oppi. 

Visp egg og melk. Bland i dill, solsikkekjerner, maldonsalt og pepper inn i eggeblandingen.

Hell fyllet i paibunnen og stek paien midt i ovnen på 225 grader i ca 15 minutter.

Gøy når nye hverdagsretter faller i smak! Dette var både lettvint og godt. Dessuten er dette et sunt middagsinnslag som hilser en ny uke velkommen. 

Hvorfor ikke prøve?

- Helsefrøken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar