torsdag 27. juni 2013

Klar, ferdig, løp!


Egentlig så kjenner jeg at kroppen har tatt bittelitt ferie, men i morgen er dagen kommet for å delta i nok en konkurranse. Da er det nemlig Skagerakmila som står for tur. Dette er et 10 km løp som går gjennom Arendals gater. Jeg har løpt det én gang tidligere og syns i grunn det er en fin løype. Begynner hardt, så det er viktig å porsjonere kreftene riktig.

Egentlig liker jeg ikke å delta i konkurranser. Blir så nervøs, selv om det dog har kommet seg litt. Jeg husker når jeg skulle delta på Hove Tri i 2010, da klarte jeg ikke sove engang. Ærlig talt så vet jeg ikke hvorfor, men jeg er vel redd for ikke å innfri målet jeg har satt. Den største kritikeren er strengt tatt oss selv. Imidlertid har jeg blitt flinkere til å tenke at det skal være gøy og at jeg bare skal gjøre mitt beste. Hehe, bla bla bla, I know! Vi får nå se hvordan det går:)

Dagene før en konkurranse må treningen intensiveres. Få opp hurtigheten og det gjøres best ved intervaller. Man kan imidlertid ikke trene intervaller hver dag, så denne uken har det blitt 2 treningsøkter. Løpingen på fredag får bli tredje og siste. Etter tips fra min spreke venninne skulle jeg kjøre baneintervall på tirsdag og stigningsløp i dag.

Når du kjører intervalltrening er det viktig å varme opp på forhånd. Det gjør jeg alltid ved å løpe dit jeg skal kjøre intervaller. Opplegget jeg kjørte på tirsdag var 6 runder på bane a 400 m med 30 sekunders småjogg mellom. Dette gjør jeg for å få pulsen litt ned, men pass på at den ikke blir for lav. Er du nybegynner på intervall, kan det være en ide å trene med pulsklokke. Da vet du når og hvor lenge intervalløktene skal være.

Stigningsløp har jeg ikke gjort mange ganger. Poenget her er at du finner en lang flate som du skal løpe over. Her skal du starte rolig, deretter fortere og fortere og tilslutt full spurt. Anbefalt lengde på stigningsløpene bør være mellom 80-120 m og pausene bør også bestå av rolig jogg (30-60 sek), alt avhengig av intensiteten på løpene. I dag løp jeg over en gressplen på kanskje var 80 m. Jeg løp tilsammen 10 ganger over (fem ganger fem og tilbake) med 30 min småjogg. Perfekt med trening som er unnagjort på kort tid, men effektivt som bare det! Stigningsløp gir bedre løpsteknikk ved høy hastighet samt at det gjør deg bedre rustet for den siste spurten inn mot mål. Akkurat hva jeg trenger til morgendagens løp.

Jeg har i alle fall gjort mitt, nå gjenstår det bare å fullføre løpet. Spillelisten ligger klar og jeg håper på en folkefest i byen som dette løpet vanligvis bringer med seg.

Sees vi?

- Helsefrøken



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar