søndag 9. juni 2013

God morgen!

Dagen i går tilbragte jeg på sjøen, sammen med min familie. Enkelte dager gjør vi ingenting, i går var en slik dag. Det er viktig å ha slike dager innimellom da god helse handler vel så mye om å ha det bra og å lade batteriene. Helsefrøken skulle uansett på nattevakt og da er det ekstra hyggelig med kvalitetstid på dagen.

Dagen ble avsluttet med grilling hvor helsefrøken ble servert nydelig kylling og frisk salat. Heldigvis var det nok til at jeg kunne ta med restene på jobb. Passet meg helt perfekt. For de av dere som jobber turnus og kanskje spesielt nattevakter, er dette et tips jeg stadig vender tilbake til; lag rause porsjoner slik at du kan ta med restene som matpakke. Det smaker mye bedre enn treige brødskiver og er som regel mye sunnere enn ferdigpizza og junk food. Igjen handler det bare om bittelitt planlegging i forkant. Husk at kroppen har mye bedre av flere små og lette alternativer på natten fremfor ett stort et. Dette fordi kroppen i utgangspunktet er innstilt på å sove og derfor har nedsatt forbrenningsevne. Ved å spise for eksempel hver tredje time unngår du både akutt sult (som fører til raske karbohydratalternativer) og søtsug. Du opprettholder på denne måten jevn blodsukkerstigning som jeg absolutt mener bør tilstrebes hvis du ønsker å ta vare på helsen din, samt unngå å påvirke vekten i ugunstig retning, hvis du som meg jobber nattevakter.

Nå må jeg sove litt, før jeg senere skal teste ut svømmeferdighetene flyteevnene mine i sjøen. Wææ, tenk at konkurransen nå bare er 1 uke unna. Helt vilt.

God natt!

- Helsefrøken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar