onsdag 1. mai 2013

M.o.t.i.v.a.s.j.o.n

Enkelte dager koster det mer å komme seg på trening enn andre. Sånn er det bare og det gjelder for alle.  Selv kjente jeg på denne følelsen senest i stad da jeg skulle ut å sykle med ei venninne. Egentlig så kjente jeg at jeg hadde mest lyst til å ringe å avlyse, men da møtte jeg meg selv i døren. Treningstøyet var på, solen skinte, barnevakt var skaffet.. Hva tenkte jeg på?!? Her gjelder det bare å bestemme seg! Avgårde med meg. Og du hvor deilig det er når man først er i gang. Selv om helsefrøken i stor grad foretrekker å løpe, kjentes det godt med avveksling for slitne knær. Dog etter godt og vel to timer på sykkelen hadde jeg verken følelse i rompe, føtter eller lår og det kjentes svært godt å parkere sykkelen igjen. Fornøyd med valget mitt og fornøyd med innsatsen.

Dette med motivasjon er en pussig ting spør du meg. Det vanskeligste er jo som regel bare å komme seg utenfor døren. Dog kan dørstokkmila til tider være ganske lang, også for meg. Tenkte derfor jeg skulle dele noen av mine motivasjonstips med dere, uavhengig av treningsform.

Skaff deg en å trene sammen med. Det er som regel vanskeligere å avlyse dersom noen 
  står å venter på deg.

- Finn den treningsformen som passer deg. Løping er eksempelvis ikke for alle.

- Ha faste treningsdager i uken. Forutsigbarhet har mye å si for motivasjon.

- Invester i nytt treningstøy. Lite økonomisk tips, men heldigvis fungerer det så bra at det 
  blir lenge mellom hver gang. 

- Varier på treningen. Da blir man ikke så fort lei.

- Ha hviledager. Kroppen har behov for restitusjon også.

- Loggfør treningen. På denne måten er lettere å følge med på egen fremgang.

- Sett deg et mål. Det oppleves meget motiverende å ha noe å "trene frem mot"

Håper dere kan finne motivasjon i noe av dette. Det skal i hvert fall være sikkert og visst at det er tiltak som har fått helsefrøken over dørstokkmila både en og to ganger. Lykke til!



- Vibeke



2 kommentarer:

  1. Det smilet motiverer til trening og å komme seg ut i frisk luft Vibeke :) Takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Hanne! Det blir jeg veldig glad av å høre:)

      Slett