torsdag 25. april 2013

Ny hverdagsfavoritt!

I går fant jeg en ny favorittmiddag. Ovnsbakt laks med min egenproduserte potet-sellerirot- og brokkolistappe. Det smakte utsøkt om jeg så kan si! For ikke å nevne hvor raskt og enkelt det er å lage. Jeg hadde bare 1/2 brokkoli liggende i skapet, men dere kan med fordel bruke en hel. Til to voksne og ett barn, trenger dere:

  • 4 stk laksefilet, skinn og benfri
  • 3-5 mellomstore poteter
  • 250 g sellerirot
  • 1 stk brokkoli
  • 4-5 gulerøtter
  • 1-2 ss melange
  • Husets fiskekrydder
  • koriander
  • maldonsalt og pepper etter smak

Kutt potet og sellerirot i terninger og kok de som vanlig. Tilsett brokkoli de siste 5- 10 min da brokkoli ikke trenger å koke fullt så lenge. Ta kjelen av platen når grønnsakene kjennes gjennomkokt ut og tilsett 1-2 ss melange. Bruk en stavmikser til å mose stappen i ønsket konsistens. Smak til med salt (jeg bruker maldon) og evt pepper for de som måtte ønske.

Laksen tilbredes enkelt i en ildfast form. Jeg krydrer med Husets fiskekrydder (kjøpes på fiskebrygga) og finhakket koriander (smaker meget godt til laks). Fisken bakes på ca 175 grader i 15-17 minutter.

For å gjøre tallerken noe mer innbydene, serverte jeg også med kokte gulerøtter til. Dermed fikk jeg lurt inn enda en grønnsak. Haha, juryen her hjemme var i alle fall storfornøyd og etterlot seg ikke en eneste restebit.

Denne må dere bare smake!

-Vibeke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar