fredag 26. april 2013

Inspirert sa du..?

Sent i går fikk jeg spørsmål fra en kollega om jeg ville være med på seminar av Mads Gilbert. Om jeg ville?!? Selv om jeg nok egentlig ikke hadde tid, kunne jeg ikke bortprioritere noe slikt. Klart jeg skulle være med! Og makan til foredrag! Dette er noe av det bedre jeg har vært med på lenge. Mads Gilbert holdt foredrag om mestringsstategier i forbindelse med kriser. Utrolig sterk kost da han skildrer virkeligheten både fra krigssituasjoner og mer dagligdagse situasjoner her hjemme på en brutal, ærlig og respektfull måte. Hans kunnskap og engasjement fyller hele rommet, og igjen sitter du både inspirert, motivert og fasinert.

Han trekker spesielt frem dette med salutogenese, som står mitt hjerte veldig nære. For de av dere som ikke vet hva dette er, så er det et begrep som definerer "det som fremmer helse". Begrepet står i sterk kontrast til patogenese, som definerer "hva som fremmer sykdom". Salutogenetisk tankegang går på å lete frem ressurser i et hvert menneske og at mestring foregår ved å fokusere på hva mennesker er i stand til, fremfor hva de ikke er i stand til. Hele teorirammen rundt min masteroppgave skal omhandle dette prinsippet, så du kan tro jeg satt som et tent lys. Som sykepleier og folkehelsestudent er jeg meget opptatt av mestringsbegrepet og mener det er helt avgjørende for menneskers helse, pasient eller ei, at de har det så bra de kan ha det. 



Med de ordene sier jeg god helg og god natt. Her i huset lades det nemlig opp til jobbehelg!

- Vibeke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar