onsdag 17. april 2013

Husets lakseburgere

God ettermiddag dere. Solen skinner på sørlandet og det ser virkelig ut som våren har innhentet oss for fullt. Endelig. Dagens middag er nok en favoritt her i huset! Lakseburger med polarbrød og salat. Dette er egentlig en rett jeg har hentet fra min kjære søster, men jeg har tilsatt burgerne urter og grønnsaker, etter at jeg så det på en blogg for en tid tilbake. Retten er lett å lage og sunn som bare det! Du trenger:


  • 400 g laks
  • 1 stk paprika, finhakket
  • 1 stk vårløk, finhakket
  • 2 ss sesamfrø
  • 2 ss fiberhusk
  • saften av en lime
  • 2 ss olje
  • 1/2 ss maldonsalt
  • 3 ss koriander, finhakket
  • 1/2 chili uten frø, finhakket
  • 1 eggehvitte (stivpiskes og røres i helt til slutt)
Ved siden av:
  • polarbrød
  • agurk
  • tomant
  • salat
  • kesam/ cottage cheese eller yoghert naturell hvis man ønsker
Fremgangsmåte: Finhakk paprika, vårløk, koriander og chili bland med fisken (som også må kuttes i små biter).





Tilsett sesamfrø, fiberhusk, lime, olje, salt og eggehvitten til slutt.



Form burgerne til ønsket størrelse i panna og stek på forholdsvis sterk varme til de er gjennomstekt. Ca 3 min på hver side.

Varm polarbrød og kutt salat, agurk og tomat som du serverer ved siden av. Dette er en glimrende måte å få barn til å spise mer fisk på.











Håper dere lot dere inspirere, nå roper magen min etter burgeren. 

Bon appetitt

- Vibeke

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for deilig oppskrift, den skal testes! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre House of Bulldogs! Var innom bloggen din, spennende å komme i gang! Selv begynte jeg kun for 2 uker siden. Gleder meg til å følge deg videre:) Klem

      Slett