onsdag 17. april 2013

helg vs. hverdag

Jeg er personlig meget glad i helg. Man får skuldrene ned, tid til venner og familie og sist, men ikke minst; man kan skeie ut med de søtsakene man ønsker. Det er i hvert fall slik jeg som regel tilbringer helgen. Men, helg er helg. Jeg ser ikke på meg selv som noen fanatiker, men jeg er opptatt av å skille mellom helg og ukedager. Spesielt har dette blitt tydelig for meg etter at jeg selv fikk barn. De ser hva du gjør og derfor syns jeg det er ekstra viktig å gå foran som et godt forbilde. Det har kanskje noe med at det er slik jeg er oppdratt fra liten av. Jeg syns det er et rart fenomen at mange er i behov av usunne utskeielser så å si hver dag. Spesielt er jeg fascinert av det å belønne seg med noe usunt hver gang man har oppnådd noe positivt. Hva er egentlig greia med det? Og må kos være ensbetydende med noe usunt? Mitt svar er selvfølgelig nei.

Tenkte jeg kunne dele mine tips og råd for å unngå søtsug og fristelser:

  • Spis hver 3- 4 time. Da opprettholder du et jevnt blodsukker og vil automatisk unngå søtsug
  • Kutt opp grønnsaker og la dette stå fremme / ha med i lunsjboksen på jobb
  • Ikke kjøp mer enn du har tenkt til å spise ila helgen. Det er lettere å synde hvis du har fristelser tilgjengelig i skapet
  • Tren / beveg deg! Jeg lover deg at du ikke har lyst på søtsaker etter en treningsøkt
  • Gå ikke i butikken når du er sulten. Da roper magen etter sukker
  • Ha en fast godtedag i helgen
  • Ta deg en kopp te
Et godt tips en sunnere hverdag er å vente med slike fristelser til helgen. Da smaker det også mye bedre.

Med disse rådene er det bare å klargjøre seg for en ny dag. Husk, det er du som bestemmer over søtsuget, ikke omvendt!

- Vibeke


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar