torsdag 11. april 2013

Den supre maten

Som jeg tidligere har nevnt er jeg tilhenger av "supermaten". For å gi en kort beskrivelse av hva supermat egentlig er, viser jeg til Trine Berges bok om Supermat:

"Supermat er matvarer og ingridienser som inneholder eksepsjonelle og gjerne bredspektrede næringsverdier i tillegg til medisinske egenskaper. De er ikke bearbeidet, men behandlet på den mest skånsomme måte, i hovedsak ikke varmet opp over 40 grader. Alle næringsstoffene skal være intakte".

Jeg er ikke fanatisk opptatt av supermat og rawfood, men syns det er bra å innlemme det i kostholdet som et tilskudd. Jeg pleier å bruke pulver av supermat som jeg enten blander ut i vann eller smoothies.

Dried red goji berries tumbling from a glassGojipulver er pulver av supermat, nærmere bestemt gojibær. Gojibær er fulle av næringsstoffer og faktisk en av de matvarene med høyest innhold av antioksidanter. De inneholder også mer c vitamin enn appelsiner og mer betakaroten enn gulerøtter. I tillegg virker de både kolesterol- og betennelsesdempende, samt at de bidrar til et balansert blodsukker og gir næring til huden.

Hampprotein er også pulver av supermat og perfekt dersom du ønsker mer protein i kosten. Dette er et næringsrikt proteinpulver med omega 3 og fiber.

Jeg bruker dette i mitt kosthold fordi jeg syns det gir bedre overskudd, mer energi og ikke minst bedre helse! Dette er selvsagt min subjektive opplevelse, men jeg anbefaler alle som er nysgjerrig på dette å gi det en sjanse.

Supermat får du kjøpt i alle helsekostbutikker samt flere steder på nett, f. eks iherb.com

Du blir bedre venn med din egen kropp og hvem vil i grunn ikke det?

- Vibeke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar