torsdag 22. august 2013

Godt og vondt på samme tid


I dag stod intervalltrening på plakaten. Det var Arendal triathlon som hadde regien, så jeg skjønte det kom til å bli en hard økt allerede før den startet. 

Sprek gjeng fra Aendal triathlon! 

Intervalltrening er slitsomt. Men, så er det utrolig effektivt på sammen tid. Spør du meg handler denne treningsformen mer om det psykiske enn det rent fysiske. Det å løpe med puls tett opp mot det maksimale krever stå-på vilje. Du må bestemme deg på forhånd hvor mange intervaller du skal kjøre, så får det være ren bonus hvis det skulle vise seg at du klarer flere. 

Vi var en relativt stor gjeng fra triathlonklubben som møtte opp i dag. Vår løpemester, Bjørn Erik, var sjefen. Vi skulle løpe en runde på 1000 m i en lysløype x 5. Ja, du leste riktig! Det var for det meste flatt. men allikevel noen oppoverbakker både her og der. 

Det var en tung økt denne, men er du som meg opptatt av løping og ønsker bedre utholdenhet og framgang i løpingen, er intervaller en del av treningen. Det som derimot kan hjelpe litt på motivasjonen er helt klart å trene intervaller sammen med andre! Som sagt er dette tungt for psyken og det er derfor ikke lett å trene denne måten på egen hånd. I hvertfalll ikke lange intervaller som vi kjørte i dag. Ved at en er en gjeng er det lettere å "dra" hverandre. Det finnes alltid en rygg å jakte på. Dessuten kjennes det bedre ut at "alle" skal gjennom det samme. 

Etter 5 runder måtte helsefrøken kaste inn håndkle. Ingen bonusrunde på meg i dag, men var meget fornøyd med de fem jeg hadde bestemt meg for på forhånd. Intervalltrening er en treningsform som har kjempe effekt. Sliter du med å motivere deg til det anbefaler jeg deg på det sterkeste å samle en gjeng! Når du er ferdig kjennes det både godt og vondt på samme tid. 

Kroppen verker, men helsen smiler!

Mission completed.

- Helsefrøken



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar