onsdag 19. juni 2013

Hverdagshelse


Den som har fulgt bloggen en stund, har kanskje fått med dere mitt motto "alt med måte". Jeg føler det er viktig å poengtere at jeg verken følger diett eller noe spesiell treningsregime. Jeg spiser det jeg har lyst på og jeg prøver å følge nasjonale retningslinjer for hva gjelder fysisk aktivitet. Men, ved å være i regelmessig fysisk aktivtet, får jeg mindre lyst på søtsaker og usunn mat. Og ved å spise riktig, får jeg mer energi til å gjennomføre en treningsøkt eller tre! Mat og fysisk aktivitet påvirker hverandre i stor grad. Og det mer enn hva folk skulle tro!


Enkelt kaller jeg det hverdagshelse. Og det er det jeg håper når gjennom til deg som leser. De tingene jeg gjør, kan du også enkelt gjøre. Tenkte derfor jeg kunne dele noen av mine beste tips for å tilstrebe hverdagshelse så godt som mulig.

  • Beveg deg mer! Bruk sykkel eller beina til jobb hvis dette lar seg gjøre. Ved å trene til eller fra jobb får du utnyttet tiden din maks. Et annet eksempel er å utnytte mulighetene som dukker opp. du kjøre på butikken for eksempel? Tenk alternative måter å komme seg frem på.
  • Tenk at du skal ha i deg 5 om dagen. Fordel det utover dagen ved f. eks bær i frokostblandingen, 1 glass juice til frokost, 1 frukt sammen med lunsjen og 2-3 grønnsaker til middag. 
  • Ikke gå for hardt ut. Hold deg til små endringer i dagen du vet du kan klare. Er man ikke vant med fiskemiddager, kan man for eksempel starte med én fiskemiddag i uken. 
  • Kjøp deg en skritteller. Sett deg mål for hvor mange skritt man skal ha om dagen. Husk også på å ha denne på når du er på jobb.
  • Drikk vann. Kroppen trenger i utgangspunktet 2,5 liter hver dag. Trener du mye og svetter, må du drikke mer.
  • Finn noe som motiverer deg til å trene. Ikke alle ønsker å delta på triatlon, men kunne det være en ide å klare to runder i lysløypa fremfor én?
  • Skill mellom hverdag og helg.
Dette er alle eksempeler på det jeg definerer som hverdagshelse. Hvorfor ikke prøve?

I dag var det en aldri så liten repotasje om helsefrøken i lokalavisen, som du kan lese HER!

Det er selvfølgelig noe som gjør meg meget glad, men også stolt over at bloggen blir lagt merke til her nede på sørlandet. 

Ja til mer hverdagshelse sier nå bare jeg!

- Helsefrøken

2 kommentarer: