lørdag 4. mai 2013

Sunt på grillen


 
Som jeg tidligere har nevnt, er denne familien i overkant glad i å grille. Vi har for lengst startet grillsesongen for i år og i morgen er det heldigvis meldt fint vær, så da fyrer vi opp igjen.

Selv om vi griller mye, er vi allikevel nøye på hva vi slenger på grillen. Jeg styrer eksemplelvis unna både grillribbe og spareribs da dette er produkter som inneholder svært mange kalorier. Jeg foretrekker fisk, både hvit og rosa, gjerne innbakt i foile. Kylling er en annen favoritt. Et godt tips for å kombinere kjøtt og grønnsaker på grillen, er å lage grillspyd. Her kan du blande den fisken eller det kjøttet du måtte ønske med grønnsaker som f. eks paprika, squash, aubergine og tomat. Ved siden av kan du servere en frisk sommersalat og fullkornsris. Personlig er jeg ikke fullt så glad i potetsalat som jeg vet mange vil foretrekke til grillmat. Jeg har derfor ingen oppskrift å anbefale på en sunnere potetsalat, men ved å lage den selv å velge produkter som mager kesam, matyougurt eller lettrømme, vet jeg du vil spare mange kalorier!

Ventepølser er helt i orden, spesielt ved større middager enn bare som hverdagskost. Velg dog de magre pølsene, enten kylling og kalkun eller Gildes "go og mager". Er du ekstra påpasselig ville jeg byttet ut brød med lompe, men det gjør ikke jeg:)

Håper vi går en lang grillsesong i vente!

- Vibeke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar