torsdag 16. mai 2013

En sunnere feiring med sjokoladekake og bringebærparfait




Jeg er absolutt ingen motstander av is og kaker, men ville allikevel tipse dere om denne godbiten i tilfelle dere skulle ønske et sunt innslag på kakebordet i morgen.

Her har jeg laget en mørk og sunn (ere) sjokoladekake, oppskift finner du HER!
Som tilbehør har jeg laget en meget velsmakende bringebærparfait. Parfait betyr perfekt og er egentlig en smakstilsatt dessertis. Oppskriften har jeg hentet fra en blogg jeg lenge har vært tilhenger av som heter alakaroline.blogg.no. Siden jeg ikke er spesielt fan av matfløte, byttet jeg bare denne ut med mager kesam. Jeg tenkte bringebærparfait kunne smake godt sammen med sjokoladekake og i dette tilfellet kunne jeg ikke hatt mer rett. Dessuten var det veldig lett å lage og du rekker det så absolutt før kvelden er omme. Du trenger:

  • 250 g frosne bringebær
  • 1 dl Tine STYRK proteinmelk
  • 2-3 ss mager kesam (naturell)
  • 250 dl sukrin
  • 2 eggehvitter








Stivpisk eggehvittene og sukrin. Pass på at det ikke kommer noe eggeplomme når du skiller eggene, da vil ikke eggehvitten bli stiv. 


Ha bringebær, melk og kesam i egen bolle og bruk en stavmikser til å mose slik at du får en jevn konsistens.

Bland deretter dette oppi den stivpiskende blandingen og rør godt sammen. Pass på å ikke spis opp alt sammen nå (det smaker nemlig farlig godt). Blandingen settes deretter i fryseren i 4-6 timer før den er klar til å serveres! Jeg tenker at hvis dere klargjør alt før dere legger dere, vil parfaiten kunne stå i fryseren over natten. Det gjør i alle fall jeg!

Varm litt på kaka før den serveres i morgen sammen med denne sunne og velsmakende bringebærparfaiten. Pynt opp med friske bær. Hvem vet, kanskje dette blir en vinner på kakebordet..?

Ønsker alle en flott feiring av landet vårt i morgen. Husk paraply:)

- Vibeke



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar