tirsdag 16. april 2013

Må vi på treningsstudio for å trene?

For snart ett år siden meldte jeg meg ut av det treningsstudioet jeg var medlem i. Aldri har jeg angret på dette. Hovedgrunnen til det er tidsklemma. Med skole på fulltid ved siden av jobb i ugunstig abeidstid, barn og en mann som også trener mye, måtte jeg tenke kreativt for å få tid til egen trening også. Dessuten har jeg aldri vært flink til å motivere meg til å dra på treningssenteret, mest fordi jeg syns det er kjedelig.

Jeg ser på skog og mark som et ypperlig alternativ til studiotrening. Frisk luft er noe jeg har blitt helt avhengig av etter jeg var i mammapermisjon og gikk turer så å si hver dag. Det gjør noe med kropp og sinn å komme ut å trekke frisk luft etter en lang dag inne. Tro meg. Det er i tillegg mye bra trening man kan gjøre uten å være på treningsstudio. Her i Arendal har vi dessuten mye bra terreng både med Åsbieskogen, lysløypa og sist, men ikke minst; Hove. Og det beste av alt, dette er et gratis alternativ til gå tur, gå ski, sykle og løpe.

Jeg har heller aldri vært glad i å trene styrke med apparater. Jeg liker best de øvelsene der man tar i bruk  egen kroppsvekt som belastning. Jeg investerte derfor i en matte og ruller denne ut på stuegulvet 2-3 ganger i uken og utfører et selvkomponert styrkeprogram med fokus på stabiliseringsmuskulatur, armer og ben. Dog varierer jeg noe på øvelsene så ikke det skal bli kjedelig. Hvis en leter litt på nettet, kan man finne masse eksempler på øvelser som er supre å utføre hjemme, og for ikke å snakke om alle appene man kan laste ned som tilbyr "trening der du er".

Men, ikke misforstå meg. Treningsstudio er en flott mulighet med mange tilbud som omfavner mange. De fleste tilbyr f.eks barnepass og dessuten er det for mange en motivasjon i seg selv at det står en treningsinstruktør og venter, som kan pushe deg det lille ekstra du ikke klarer selv. Mange foretrekker også organisert trening fremfor egentrening. Poenget mitt var at en ikke reise på studio for å få til gode og effektive treningsøkter i en travel hverdag. Trening handler som om alt annet her i livet, det handler om prioritering.

Nå skal jeg spise middag og deretter sove litt. I natt skal nemlig helsefrøkna på jobb!

God tirsdag til dere alle.

- Vibeke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar