mandag 15. april 2013

Helsefrøkna`s fiskepinner

God mandag alle sammen! Jeg er personlig meget glad i mandager. Liker at uka er i gang og spesielt at man vet hva man skal ha til middag når magen begynner å kjenne at påfyll er høyst nødvendig.

I dag tenkte jeg at jeg skulle tipse dere om nok en sunn og rask middagsrett, nemlig hjemmelagde fiskepinner. Personlig styrer jeg bort fra de fiskepinnene man får kjøpt på butikken da disse har et høyt innhold av det usunne fettet. Igjen mener jeg det er best å lage maten selv da man kontrollerer hva maten inneholder, samt at man får i seg mye mer fisk på denne måten enn i hva som finnes i de friterte ferdigproduktene. Oppskriften fant jeg for flere år siden på en blogg, husker dessverre ikke hvilken. Til to voksne og to barn trenger du:


  • 400 g benfri torsk
  • grovt sammalt mel
  • 2 egg
  • strøkavring
Garnityr:
  • brokkoli
  • sellerrotmos (oppskrift finner du her


Du tar frem tre skåler. 
Fyll den ene med sammalt grovt mel, den andre med 2 egg og den tredje med strøkavring. Skjær fisken i strimler. 
Dypp fisken først i mel, så i egg og tilslutt i strøkavringen. 













Legg ferdig produkt på en langpanne. Stekes i ovnen på ca 200 grader i 10-15 min.

Kok brokkoli og sellerirotstappe og server dette til.

Dette smaker meget godt. Hvis man ønsker noe ved siden av, vil jeg tro yoghert naturell eller cottage cheese smaker godt til.

Håper det smaker, vel bekomme!

- Vibeke

2 kommentarer:

  1. Anonym22:29:00

    Dette ser nydelig ut, må prøves! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre. Selv syns jeg den er veldig god:)

      Slett