fredag 19. juli 2013

Berry boost!


Dette må jo være det a.b.s.o.l.u.t.t.e tips til den som sliter med søtsug eller til den som bare vil kose seg med noe godt til kaffen. Bær! Alltid vært min favoritt. Kan ha noe med at jeg alltid har vært allergisk mot de fleste stenfrukter og derfor vært nødt til å ligge langt unna de. Bær har imidlertid gått greit og har med årene seilet opp som storfavoritt! Aller helst liker jeg bringebær, dertil blåbær.

Jeg ser ofte de store matbutikkene har tilbud på bær. Ta 3 betal for 2 (utenom jordbær) har jeg sett både på Meny og Ica. Helsefrøken handler inn og pleier som regel å ha dette liggende i kjøleskapet. Da er ikke veien lang dersom søtsuget skulle melde seg etter middag eller senere på kvelden. Det er også greit å ha fremme når de aller minste er våkne, slik at også de kan venne seg til denne sunne nytelsen.

For de som ikke visste det, kan det være greit å være klar over at:

  • Blåbær er sunt for hjertet. Blåbær inneholder rikelig med en antioksidant som heter antocyanin som forebygger hjerte og karsykdommer.
  • Blåbær støtter og stabiliserer kroppens vev
  • Blåbær er bra for mage og tarmsystemet
  • Bringebær er proppfulle av viktige vitaminer som, E- vitamin, C-vitamin, magnesium og kalium. I tillegg er bærene rike på vitamin K, som er viktig for skjelettet og kan minske risikoen for brudd.
  • Bringebær er med på å styrke immunforsvaret, samtidig som de er rike på kostfiber.

Ikke bare får du dempet søtsuget, men du får også gjort det på en måte som meget positiv for kroppen din.

Skal vi kalle det en vinn-vinn situasjon?

- Helsefrøken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar