tirsdag 9. april 2013

Runner`s high

Jeg simpelten elsker å løpe. Ute vel å merke. Etter at jeg hadde tidenes flaueste fall på en tredemølle for noen år siden (som medførte to heftige brannsår på leggen), har jeg nærmest ikke turt å nærme meg en mølle igjen. Dessuten er jeg blitt avhengig av å komme meg ut i frisk luft etter en lang dag på enten skole eller jobb.

Interessen for løping har vært der lenge. Helt siden jeg var liten og løp 60 m på friidrettsdager. Etter mange år uten trening, tok jeg omsider opp løping for noen år siden. Begynte sakte, men sikkert og oppnådde raskt resultater. Nå er jeg avhengig av mine løpeturer og løper gjerne 3 ganger i uken eller mer. Vanligvis løper jeg en times tid. Det gir meg ikke bare effektiv trening, men også en timeout fra hverdagens utfordringer, det være seg enten fysiske eller psykiske. Sist, men ikke minst får jeg utrolig mange gode ideer når jeg ute å løper. Noe av det aller beste som kan skje under en løpetur er den berømte runner`s high. Dette er en tilstand der man føler seg uovervinnelig og kan fortsette i det uendelige. Jeg har oppnådd dette flere ganger og syns fenomenet er meget facinerende og ikke minst motiverende.

Feilen mange gjør når de skal begynne å løpe, er gjerne at de setter seg for høye mål eller starter ut for hardt. Løping er krevende for både knær og hofter og krever parallell styrketrening. Er du nysgjerrig på løping og kunne tenke deg å begynne, bør du:

  • investere i gode løpesko
  • begynnne å gå, men med såpass høyt tempo at pulsen kommer opp (powerwalking)
  • gradvis begynne løpingen, øke lengde og intensitet etterhvert
  • trene styrke ved siden av med spesielt fokus på knær, hofter og stabiliseringsmuskulatur
  • varier på hvor du løper
  • løpe med musikk på full guffe

Dette er i hvert fall oppskriften som funket for meg. Hvem vet, kanskje kan det funke for deg også?

- Vibeke



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar