torsdag 8. august 2013

Müslibar ala Helsefrøken


God kvelds folkens. Her om dagen fikk jeg en hyggelig melding av ei jente som lurte på om jeg kunne tipse om en god oppskrift på müslibar. Selvfølgelig vil jeg jo det! Det har seg faktisk slik at helsefrøken har en oppskrift på müslibar som faktisk er ganske god. Disse hadde fast plass i vesken da jeg var hjemme i mammapermisjon. Amming gjør en jo nærmest kontinuerlig sulten og "kjesken" så jeg fant ut at müslibarer var helt geniale å spise. De smakte godt og gav langvarig blodsukkerstigning som er mitt absolutte mål gjennom dagen. De er også veldig gode å ha i skapet og knaske på dersom søtsuget melder seg utover kvelden. Evt kan du ha dipp ved siden av. Sunn dipp selvfølgelig:)

Uansett, müslibarene er lette å lage og tar ikke lang tid.

Jeg lager mine av egenprodusert müsli, så her kommer oppskriften på den:

2,5 dl Bjørns havregryn
1 dl solsikkekjerner
1 dl gresskarkjerner
50 g sesamfrø
50 g linfrø
2 ss kruskakli
2 ss kokos
2-3 ss Akaisehonning

Stekes i ovnen på 140 grader i ca 40-45 minutter. Rør jevnlig slik at det ikke brenner seg.

Når müslien er ferdig stekt lar du den bli kald før du jobber videre. Når den er klar heller du 6 dl (det vil være ca det du har) i en bolle. Tilsett 50 g tørkede gojibær (eller tranebær), 50 g rosiner, 50 g mørk sjokolade (86% kakao) og noen dråper stevia (naturell). NB! Helsefrøken har kun sjokoladen i dersom müslibarene skal brukes i forbindelse med trening. Er det kun for kosens del ville jeg droppet sjokoladen, men det velger en jo selv! Pisk sammen 2 egg og tilsett dette i blandingen.





Ta litt av blandingen og form til en pannekake. Del kaka i 3 (akkurat slik du kjør når du lager knekkebrød. Legg så mange på plata som du får plass til. Stekes i ovenen på 160 grader i ca 20-25 minutter. La de hvile til de blir harde.










Jeg lagde denne gangen dobbel porsjon og gleder meg over at skapet er fylt med denne godbiten. Og det beste? Det er min egen oppskrift!

Nyyytes!

- Helsefrøken



2 kommentarer:

  1. Anonym23:20:00

    Takk helsefrøken. Gleder meg til å lage disse. Granolaen din har blitt en favoritt allerede♥marthe

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååh, varmer mitt hjerte Marthe! Tusen takk:) Kos deg masse med disse:) Bare si i fra dersom du finner andre ting du ønsker oppskrift på! Ønsker deg og dine en riktig god helg<3

      Slett