lørdag 6. april 2013

Gjør trening ut av husarbeidet

Enkelte dager må treningen vike til fordel for en utvidet vårregngjøring av huset. Da er det godt å vite at  det er mange kalorier å forbrenne på denne måten også! Jeg leste nemlig en gang at man kunne forbrenne 90 kalorier bare ved å støvsuge i 30 min(!) Annet husarbeid gav også flere resultater enn ryddige hjem. f. eks:



  • gulvmopping 120 kalorier
  • re senger 130 kalorier
  • vaske badet 200 kalorier
  • støvtørking 50 kalorier
Hvis ikke dette gir motivasjon til å komme i gang med den årlige vårronna, så vet ikke jeg!









En annen positiv ting ved en slik ryddesjau, er at man faktisk får oversikt over alt man har som man ikke trenger. jeg er den første til å innrømme at jeg eier i overkant mye klær. I dag har jeg derfor samlet sammen alt jeg ikke bruker. Ja dette var mye og rommet to store ikeaposer (!!). Disse skal nå overrekkes til noen som trenger de langt mer enn meg og det føles i grunn ganske så godt. Det føles bra når man har mulighet til å bidra litt, ikke alltid så mye som skal til. Jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme, samle inn det man ikke bruker for å gi det til noen som trenger det. 



Jeg lover deg det vil kjennes godt å gjøre andre glad, det er noe av det jeg mener er helsefremming i praksis:)

- Vibeke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar