onsdag 24. april 2013

Spar kaffekalorier!

Jeg er et cafemenneske. 100%. Jeg oppholder meg nok i overkant mye på cafe hvor jeg elsker å sitte å skravle med gode venner, observerve andre og drikke god kaffe. Jeg liker all slags kaffe; cortado, espresso, cappuccino, vanlig, au lait, latté, americano, you name it. På enkelte dager kan jeg ha opptil flere kaffe latté og helst skal de være doble...

Jeg teller ikke kalorier, MEN; Jeg vet at i en god kopp kaffe, kan det lure seg inn mange unødvendige kalorier. Verstingen er kaffe mocca som er en blanding av kaffe, sjokoladesaus og steamet melk. Har du i tillegg smakstilsetninger i kaffen, kan du være sikker på at kaloriinntaket stiger ytterligere. Denne styrer jeg derfor unna. Heldigvis finnes det også andre måter å kutte noen av kaloriene på. H- melk velger jeg for eksempel å sløyfe. Jeg bruker utelukkende lett/skummet melk i min kaffe. Spesifiser bare ved bestillingen at du ønsker lettmelk, de fleste cafeer tilbyr nemlig dette. Jeg liker heller ikke sukker i kaffen, så det er heldigvis ingen problem for meg å kutte. Dersom du ønsker en søtere variant, kan du bytte ut sukker med kunstig søtningsstoff eller faktisk også kanel. Husk også på å drikk vann ved siden av kaffen din.

Med disse enkle rådene i bakhodet håper jeg det vil være lettere for deg å velge sunnere neste gang du er ute på cafe! For min del er det nå.

En dobbel latte på lett takk!

- Vibeke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar